Ve všech klíčových oblastech, jako jsou výroba a inovace, nové technologie, udržitelnost či vzdělávání a výchova dalších generací stavebních odborníků, je na tuzemském trhu velmi aktivní značka Střechy COMAX. Více už nám o úspěšném rozvoji divize, která je dynamickou součástí mateřské společnosti METAL TRADE COMAX, a.s., řekne produktový manažer Pavel Protiva.
Jaké nové produkty nebo technologie se vám povedlo představit v poslední době?
Na různých konferencích i výstavách jsme od ledna letošního roku představili nové maloformátové šablony COMAX Rechteck a COMAX ComBo. Tyto hliníkové krytiny jsou inspirovány tradičními vláknocementovými šablonami a jsou vhodné pro členité střechy, zejména v horských oblastech. Díky své nízké hmotnosti a odolnosti vůči korozi představují ideální řešení pro náročné klimatické podmínky.
Které inovace v oblasti střešních krytin považujete za nejvýznamnější a jaký dopad mají na trh?
Z pohledu současných trendů ve stavebnictví a poptávky po moderních a udržitelných řešeních lze za nejvýznamnější inovace COMAX v oblasti střešních krytin považovat integrovaný fotovoltaický systém SOLROOF, který kombinuje design klasické střešní krytiny s výkonem fotovoltaiky. Panely jsou plně integrované do krytiny bez viditelných rámů nebo kolejnic. Tato krytina má elegantní vzhled a zjednodušuje montáž – střecha a elektrárna se instalují v jednom kroku. Umožňuje rychlejší přechod ke klimaticky neutrálním budovám. Přibližuje fotovoltaiku běžným zákazníkům a má konkurenční výhodu vůči klasickým PV-panelům na taškách, a tou je vyšší estetická i funkční hodnota.
Co dalšího plánujete v oblasti integrovaných solárních střech, jako je právě SOLROOF?
Už na jaře minulého roku byla založena společnost SOLROOF CZ, která se specializuje na integrované solární střechy. Tento krok nám umožňuje efektivnější výrobu a distribuci systému SOLROOF na českém trhu. Společnost plánuje rozšíření partnerské sítě autorizovaných montážních firem, což zajišťuje kvalitní instalaci a servis pro koncové zákazníky.
Přinášíte na trh také oboustranně lakované plechy. V čem jsou jejich výhody pro klempířskou praxi?
Spodní strana plechu je barevně a kvalitativně upravená, takže i pohledově viditelné části jako například spodky přesahů, svody či hrany vypadají čistě a profesionálně. Výhodné jsou pro detaily u moderních architektonických realizací, což je důležitý argument pro náročné zákazníky. Dále je to zvýšená životnost i ve složitých klimatických podmínkách při působení vlhkosti, solí nebo prachu.
Dalším důležitým tématem je spolupráce s klempíři. Nabízíte jim kromě školení i jinou podporu?
Účastníme se spousty akcí napříč republikou. Komunikujeme s klempíři a prezentujeme naše výrobky na partnerských akcích. Tím nejdůležitějším jsou pro nás ale školení v našem domácím zázemí. Taková školení nazýváme „Klempířské dny COMAX“ a každý rok mají velmi velkou účast z řad klempířů a odborné veřejnosti celkově. Školení obsahují praktické ukázky klempířských dovedností, jako jsou osazení střešního okna s použitím krytiny COMAX KLIK, oplechování komínového tělesa materiálem COMAX FALC, vytvoření spádového klínu nebo montáže maloformátových krytin. Účastníci si pod dohledem zkušeného školitele Františka Žíly, případně kolegů Petra Nováka a Lukáše Moravce, mohli sami vyzkoušet provedení detailů na vzorové konstrukci. Následně je pro nás velmi důležitá zpětná vazba, díky které se můžeme posouvat dále.
Jak zajišťujete podporu směrem k zákazníkům, aby měli přístup ke všem informacím a službám?
V dnešní době je to hlavně o sociálních sítích, mediích a e-mailingu. Jednotlivé služby, kterých naši klienti mohou využít, není mnoho, ale zase jsou podle mého názoru postaveny na pevných základech, a hlavně na zpětných vazbách našich klientů jako takových. Jedná se o technické poradenství, klempířskou asistenci, školení a vzdělání, exkurze a online podporu.

Letos jste byli generálním sponzorem soutěže odborných dovedností „Mistři všedních dnů“. Jaký význam to pro vás má a plánujete se do budoucna více podílet na výchově mladých klempířů?
Spolupráce na soutěži pro nás byla spíše zkouškou. Myslím, že v našem oboru jsme již dlouho na to, abychom mohli přiložit ruku k dílu a mít přínos i pro mladé budoucí klempíře. V příštím roce bychom rádi navázali užší spolupráci hned se třemi tuzemskými školami a dále se podíleli na podobných soutěžích. Osobně mohu říct, že mi u nás trochu chybí takový ten „drive“ a respekt starších k dnešním mladým. Tradice je hodit všechny do jednoho pytle a tvrdit, že dnes přeci všichni mladí nechtějí pracovat, žijí na mobilu a kouří. Sám jsem ale na soutěži, která probíhala na veletrhu v Brně, viděl něco jiného. Viděl jsem tam spoustu práce, zodpovědnosti, šikovnosti, radosti i zklamání. A u rozvoje tohoto chceme být. To není byznys – to vás prostě musí bavit nebo z toho musíte mít alespoň radost.
Podnikáte také kroky k tomu, aby vaše produkty byly ekologičtější a udržitelnější?
Naše mateřská společnost METAL TRADE COMAX, a.s., se zavázala snížit svou uhlíkovou stopu o 50 % do roku 2035 a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050. To si myslím, že je to zásadní. Co se týká obnovitelných zdrojů, instalujeme v našem areálu fotovoltaické systémy s výkonem 2,6 MWh a plánujeme rozšíření využití obnovitelných zdrojů energie. Dále se můžeme bavit o rekuperaci odpadního tepla z výrobních procesů pro vytápění administrativních budov, což také přispívá k úsporám energie. Samostatnou kapitolou v oblasti udržitelnosti je velký projekt naší mateřské společnosti, která v tuto chvíli dokončuje první etapu developerské bytové výstavby ve Velvarech pod názvem „Byty COMAX“. Také v rámci tohoto projektu už byl první bytový dům osazen fotovoltaikou.
Jaké trendy v oblasti střešních krytin a klempířství očekáváte na tuzemském trhu v příštích letech?
Aktuálně zaznamenáváme poptávky po takzvaných systémech „roof-to-wall“, které umožňují spojit střechu a fasádu v jeden kompaktní celek. To nás přimělo k několika inovacím v oblasti našich maloformátových krytin a designových šablon.
Podělíte se na závěr také o dlouhodobé cíle a strategie pro rozvoj divize Střechy COMAX?
Naše cíle vždy směřují k posílení naší pozice na trhu střešních krytin a klempířských řešení.Například letos v lednu naše společnost rozšířila svou působnost do Německa pod značkou COMAX Dach, což umožňuje lepší obsluhu západoevropského trhu a posílení exportních aktivit. Mezi další strategické kroky patří rozvoj integrovaných solárních střech SOLROOF, otevření nového expedičního skladu v Litovli, ale je to třeba i naše COMAX Academy, díky které provozujeme vzdělávací program zaměřený na vysokoškolské studenty. Nabízíme jim teoretické i praktické zkušenosti v oblasti výroby a technologií, čímž podporuje rozvoj kvalifikovaných odborníků v oboru.
Autor: Mgr. Tomáš Svoboda, foto: Střechy COMAX
Článek původně vyšel v časopise Střechy-Fasády-Izolace č. 6/2025.